Complexe bouw onder tramviaduct

Het Anna van Buerenplein, waarop een tramviaduct staat, vormt een levendig ontmoetingspunt in het hart van Den Haag. Onder dit plein bevindt zich een ondergrondse garage met 972 parkeerplaatsen opgebouwd uit in-het-werk-gestort beton en prefab beton. De zwaar belaste garage, met een funderingsvloer van twaalfduizend kubieke meter, is gerealiseerd op een moeilijk bereikbare locatie.

Relevante artikelen

Anna van Bueren

Complexe bouw onder tramviaduct

Het Anna van Buerenplein, waarop een tramviaduct staat, vormt een levendig ontmoetingspunt in het hart van Den Haag. Onder dit plein bevindt zich een ondergrondse garage met 972 parkeerplaatsen opgebouwd uit in-het-werk-gestort beton en prefab beton. De zwaar belaste garage, met een funderingsvloer van twaalfduizend kubieke meter, is gerealiseerd op een moeilijk bereikbare locatie.

Ondergrondse garage ontlast parkeerdruk centrum Den Haag

“De drielaagse parkeergarage met een oppervlak van honderd bij honderd vierkante meter is aan alle vier de kanten omgeven door bebouwing. Er was tijdens de uitvoering slechts één aan- en afvoerroute”, zegt ontwerpleider Frank Schuitemaker van bouwbedrijf Ballast Nedam. “Het tramviaduct was er al voordat de garagebouw aanving. Dit viaduct besloeg maar liefst een derde van het bouwterrein. We moesten onder het viaduct en tussen de kolommen ervan bouwen. Speciaal materieel bleek nodig om de verschillende prefab elementen te kunnen plaatsen tussen de bestaande betonnen viaductkolommen. Een zogeheten reachstacker, die normaal containters verplaatst, gebruikten we hierbij. Om de viaductkolommen te stabiliseren tijdens de bouw hanteerden we twee schoorstempels van ongeveer 50 meter, die met een bouwkuipwanden waren verbonden. In de eindsituatie zijn de parkeervloeren middels nokken met de viaductkolommen verbonden. Voor de overige gebouwdelen voldeed een rupskraan die in de bouwkuip stond.”


Ingeklemd in de grond

Infra Consult + Engineering, het ingenieursbureau van Ballast Nedam, besloot in opdracht van aannemer Ballast Nedam Infra om zoveel mogelijk prefab beton te combineren met noodzakelijk in-het-werk-gestort beton. Hiermee werd een zo hoog mogelijk bouwsnelheid bereikt. “Behalve een 1,2 meter dikke onderwaterbetonvloer met daarop een constructievloer, is de rest van de draagconstructie gemaakt van prefab beton”, zegt Schuitemaker. “De garagewanden bestaan uit stalen damwanden met tijdelijke groutankers. Stabiliteitsschijven of kernen zijn niet nodig. Door de gronddruk is de garage stevig ingeklemd.”

Supersterke dakvloer

Haitsma Beton uit Kootstertille, vlakbij Drachten, was verantwoordelijk voor een deel van de prefab bouw. Dit bedrijf leverde de kolommen en liggers voor de nulvloer. Erny Riemers, coördinator projectengineering en ontwerp van Haitsma Beton zegt over de prefab constructie: “Verdiepingshoge ronde kolommen met daartussen hoedliggers ondersteunen de twee lagen kanaalplaatvloeren. De opdrachtgever koos voor dit type vloeren omdat de plafonds vlak moesten zijn. Hiernaast blijft de constructiehoogte beperkt in vergelijking met TT-vloeren, waardoor er een minder diepe en minder dure bouwkuip nodig is. Ook de hellingbanen zijn van het type kanaalplaat.”


De 600 millimeter dikke dakvloer bestaat uit 450 millimeter dikke HKO liggers (Haitsma Korte Overspanning) bovenop hoedliggers. “De vloer direct onder het plein neemt, behalve het eigen gewicht en de massa van de bestrating, ook belastingen op van lichte vrachtwagens en grote hoeveelheden mensen.”, verheldert Riemers. “Er is in de ontwerpfase gekozen voor ronde kolommen, omdat deze een prettiger aanblik geven dan vierkante. De stramienmaat van 15 bij 5,18 meter werd bepaald door de te parkeren auto's.”

Lees meer: Samenstellende onderdelen

Netwerk van garages

Het ondergrondse bouwproject nam de periode tussen juni 2007 en oktober 2008 in beslag. Opdrachtgever van de parkeergarage, die vlak bij het Centraal Station staat, was Projectontwikkelaar IMCA.
“De in- en uitritten van de parkeergarage liggen aan de Prinses Irene- en de Anna van Buerenstraat. Een tunnel verbindt de ondergrondse garage met de toekomstige parkeergarage onder het Koningin Julianaplein. Daarnaast staat de parkeergarage in verbinding met de bestaande parkeergarage onder Babylon. Beide onderdoorgangen zijn uitgevoerd met in-het-werk-gestort beton”, zegt Schuitemaker.

Projectgegevens

Locatie: Den Haag, onder het Anna van Buerenplein
Aannemer: Ballast Nedam Infra
Constructeur: Infra Consult + Engineering
Betonproducent: onder andere Haitsma Beton
Bouwperiode: juni 2007 – oktober 2008
Aantal parkeerplaatsen: 972
Pro prefab: beperkte bouwruimte en bouwsnelheid
Uitdaging: bouwen onder tramviaduct

© 2015/2017 AB-FAB - Website ontwikkeling: Wurld